joi, 17 februarie 2011

Planned obsolescence (uzura morala planificata) si presiunile societatii de consum.

V-ati intrebat vreodata de ce aparatele electronice si elecocasnice tind sa se stice exact dupa ce au iesit din garantie?

Chiar daca nu cred in blesteme sau mai stiu eu ce deochiuri, dupa ce a doua masina de spalat si-a dat duhul la aproximativ 2 ani si 6 luni si dupa ce imprimanta a murit la 3 ani am inceput sa ma gandesc la faptul ca toate aceste obiecte sunt construite in asa fel incat sa se strice.

Acum cateva seri am vazut un reportaj care imi confirma ideile schizofrenice si care mi-a demonstrat ca am aruncat la gunoi o biata imprimanta nevinovata, dar care era programata ca dupa 18 mii de pagini sa nu mai functioneze.

Reportajul il gasiti pe Arte,

http://videos.arte.tv/de/videos/kaufen_fuer_die_muellhalde-3700234.html

Oricat de mult urasc ideea de conspiratie, in cazul P.L. (planned obsolescence) chiar au existat si mai exista carteluri care dicteaza cat anume ar trebui sa reziste un produs si care impiedica inginerii sa gaseasca solutii pentru a imbunatati durata de viata a produselor sau ii trimit inapoi la planseta pentru a gasi solutii de reducere a ei.

In Statele Unite, un bec cu incandescenta va implini in acest an, pe 18 iunie, 110 ani de cand arde iar o camera de luat vederi transmite pe internet imagini care se updateaza la fiecare 30 de secunde (de cand s-a inceput cu transmiterea pe net a imaginilor o camera s-a stricat, a rezistat numai 3 ani). In acelasi timp, becurile moderne au o durata de viata medie 1000 de ore.

http://www.centennialbulb.org/photos.htm

Ideea este ca la inceputurile industrializarii inginerii au avut tendinta de a proiecta si construi lucruri trainice (printre aceste lucruri se numara si becurile) apoi managerii au constatat ca o data cumparat un produs oamenii aveau tendinta de a nu-l arunca pana cand nu se strica de tot. Rezistenta in timp producea daune financiare.
Industia si-a dat seama ca este in interesul ei sa produca in asa fel incat nevoile cumparatorului sa fie satisfacute un interval scurt de timp, si practic sa-l oblige sa cumpere iarasi. Resursele pareau nelimitate iar ecologia nu fusese inventata, asa incat parea logic ca industria sa doreasca cresterea economica printr-o crestere a consumului.

Unii dintre primii care si-au dat seama de acest lucru au fost marii producatori de becuri care au infiintat Cartelul Phoebus. Printre altii din cartel au facut parte Osram, Philips and General Electric, din 1924 pana in 1939 au controlat productia si vanzarea si au impus standardul de 1000 de ore garantate de care ne mai lovim si astazi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

O a doua lovitura a fost data nylonului. Primii ciorapi produsi din nylon au incantat femeile prin faptul ca erau foarte rezistenti, conducerea DuPont nu a fost atat de incantata deoarece doamnele nu mai aveau nevoie sa cumpere atat de des, din aceasta cauza chimistii au fost trimisi inapoi in laboratoare pentru a gasi o solutie de reducere a rezistentei nylonului. Ce noroc, razele ultraviolete distrug fibrele in cazul in care nu sunt tratate chimic corespunzator...

Am ajuns si la imprimanta mea nevinovata. Pana nu am vazut reportajul nu am avut habar ca durata ei de viata este masurata exact, de un cip ce contorizeaza numarul de pagini tiparite si nici nu am stiut ca exista un programel care ar putea reseta cipul. Eu, cand am vazut ca nu mai printeaza, am dat fuga la service unde un domn foarte amabil mi-a spus ca nu mai merita s-o repar, are TREI ani (o eternitate)... sa cumpar alta.

La fel am facut si cu cele doua masini de spalat, la care dupa doi ani de strica inevitabil "partea electronica". Acum mai uit cu durere la aspiratorul pe care am dat 150 de Euro si care mai are 6 luni pana iese din garantie, singurul lucru ce ma mai alina este faptul ca stiu ca la subsol am un aspirator de la soacra mea, un Vorwerk urias si foarte scump, pe care l-am urat din prima clipa, dar care are garantie 30 de ani!

Uneori simt ca suntem impinsi de la spate ca vitele, trebuie sa cumparam ultimul tip de telefon mobil, trebuie sa cumparam ultimul model de televizor, computerul se uzeaza moral in 6 luni, hainele se arunca in fiecare sezon, chiar si mobila simtim nevoia s-o schimbam (ca ne plictisim de ea). Muncim pentru groapa de gunoi si pentru un grafic colorat in care guvernele ne arata "cresterea economica"!

26 de comentarii:

  1. E atat de enervant incat vreau sa invat inginerie mecanica si electrica.

    RăspundețiȘtergere
  2. Stai sa vedem cat rezista noua masina de spalat...ma mai si enerveaza astia cu Calgonul lor, pai de ce dracu sa mai dau bani pe Calgon daca stiu ca in max. 3 ani se strica "partea electronica" si nu partea mecanica. :D

    Pentru toti posesorii de jeguri Epson, inainte sa va despartiti de imprimanta, descarcati acest programel. El reseteaza cipul care blocheaza imprimanta dupa un anumit numar de printari.

    http://www.ssclg.com/download/sscserve.exe

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu nu pot sa vad clipul, sunt in "acea perioada a lunii" :P in care viteza internetului meu scade, conform mizeriei numite fair use policy.

    Imi pare rau de tine, asta merge doar la Epson... mai interesez :D

    RăspundețiȘtergere
  4. superb.

    Religia asta consumerista este cealalta care trebuie desfiintata. Chestia e ca pana nu scapi de mentalitatea sclavagista si antisceptica promovata de crestinism nu poti sa treci mai departe.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mentalitate sclavagista au numai ateii si necredinciosii asa ca tine

      Ștergere
  5. Anca, poti sa cauti pe torrente si macar sti ca vine filmul... chiar daca vine incet

    RăspundețiȘtergere
  6. sunt de acord cu godless1859... religia consumului este tot o inventie umana si este tot o frauda bazata pe iluzia ca omul e consumator, ca rolul sau in viata e sa consume, sa acumuleze bunuri. Ca crestinismul, aceasta religie refuza sa accepte existenta altor cai, asumand implicit ca asa trebuie sa fie realitatea, o realitate in care credinciosul/consumatorul este in centru.

    RăspundețiȘtergere
  7. @ZDragomir. am sa ma uit maine dimineata la clip, pana pe la ora 10 am o viteza bunicica. daca nu merge nici asa va rebui sa astept pana pe 1 cand imi reseteaza astia netu :D
    @Godless. ma enerveaza la culme mentalitatea de turma. Daca vecinu isi ia plasma automat se simt toti ceilalti obligati sa-si cumpere 3D-uri :D
    Cand a venit cumnata mea in vizita s-a mirat ca avem doar un televizor "normal" nu tu flatscreen nu plasme sau mai stiu eu ce. A fost socata cucoana :)))

    RăspundețiȘtergere
  8. E vorba despre statut social - am scris si eu in postul cu copacii. Daca nu-si iau plasma se simt mai prosti, nu sunt la fel de cool ca aia cu plasma - deci mai jos pe scara sociala. Nu le-ar trece prin cap la stupizi sa se duca la padure, sa se distreze pe acolo cu banii de plasma si sa li se falfaie de plasma vecinului.

    Foarte caraghiosi sunt masculii si computerele. Am schimbat si eu unul ce-i drept, insa am scapat de el la tata, mi-a platit ceva, i l-am dat pe-al meu lui si mi-am luat eu altul. Un amic care a ajuns pe la al 4-lea computer a cheltuit peste 100 si ceva de milioane si are unul mai prost decat al meu. Eu am asteptat sa mai treaca moda, sa devina "obsolete" si abia atunci am facut investitia. Cand e vorba de achizitionarea de tehnologie masculii sunt mai dementi decat femeile care tin neaparat sa se imbrace dupa ultima moda. cand cel mai eficient este sa astepti sa treaca moda si apoi sa faci investitia. Comparatia: eu computer mai bun decat amicul, investitia mea 13 mil, investitia lui - 100 mil, pentru ca si-a luat dual core cand a aparut prima data pe piata. Acum e ceva comun si chiar demodat, probabil ca si quad core sunt "demodate".

    RăspundețiȘtergere
  9. Am avut un radio.
    Cumpărat în 1949!
    8 benzi, pick-up deasupra cu toate vitezele (8, 16, 33, 45 şi 78 - patefon).
    S-a stricat de două ori în 60 de ani! O dată s-a ars o lampă, după 25 de ani de funcţionare şi odată s-a stricat doza de la pick-up după 50 de ani de funcţionare!
    L-am distrus eu cu mâna mea pentru că n-am avut cui să-l vând şi la muzeu mi l-au respins pentru că aveau deja 3.
    Şi ca să-l distrug eu cu mâna mea mi-a luat vreo 4 ore. Marfă rusească făcută să reziste!
    Deţin şi în prezent un boiler cumpărat de ai mei în 1979.
    În 2007 am vrut să-l arunc pentru că se găurise în mai multe locuri. Când să cumpăr altul, am constatat că are tabla de 10 ori (!!!) mai subţire decât boilerul meu vechi.
    Aşa că am preferat să-l sudez cu autogenul şi funcţionează şi acum ca-n 1979!
    Am un monitor CRT fabricat în 1993, marca NEC. S-a stricat o singură data la 12 ani de la achiziţionare, când s-a umplut de praf separatorul de culoare (RGB-ul). Am curăţat de praf, am reglat din nou poteţiometrele şi funcţionează impecabil.
    Mai am un monitor, cumpărat în 2006. S-a stricat deja de 4 ori! Să mai spun de prietenii care fac mişto de mine că încă folosesc monitorul crt antic? Ei deja au schimbat 2-3 monitoare LCD pentru că l-i s-au "dus" cristalele!
    Bunicii mei au dat de pomană în 2005 un frigider Minsk de fabricaţie 1969. În 36 de ani s-a ars O DATĂ becul interior şi o dată s-a destabilizat termostatul. Când l-au dat cui l-au dat era în perfectă stare de funcţionare.
    Şi-au luat unul modern (whirlpool, cred sau ceva de genul) mai mare. De fapt de-asta l-au şi schimbat, că devenise neîncăpător.
    Deja au probleme cu el acesta stricându-se anul acesta A DOUA OARĂ!
    Sunt doar câteva exemple însă am în familia lărgită exemple nenumărate de electronice şi electrocasnice care în varianta modernă funcţionează puţin.
    Nu e vorba de paranoia ci e pur şi simplu vorba de bani.
    Numai bine.

    RăspundețiȘtergere
  10. Dai un ban dar stii o treaba.

    Daca iei rautati chinezesti, o sa functioneze de banii pe care i-ai dat. Adica putin de tot.

    Decat 6 mp3 playere la 50 ron mai bine unul bun la 300.

    Nu are neaparat legatura cu o conspiratie din partea producatorului, atata ca oamenii pur si simplu vor chestii jenant de ieftine, iar ca sa se ajunga la preturile alea calitatea are de suferit.

    Cine vrea calitate, pune un ban in plus.

    Regula e ca cheap = shit. Pun pariu ca daca esti dispus sa platesti calumea, o sa gasesti si un boiler de calitate.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Godless, masculul care vrea cel mai tare laptop e victima evolutiei.

    Gandeste-te ca pe vremea pesterii era avantajos sa ai cea mai la moda unealta, cea mai misto piatra de taiat.

    Acum a inaintat tehnologia, instinctele au ramas aceleasi, iar inteligenta ..lasa de dorit :))

    Aceeasi situatie si cu tot felul de boli "moderne" gen depresie, hiperactivitate sau stiu eu ce. In pestera nu iti puteai permite sa fii deprimat sau distrat. Acum organismul nu mai e solicitat la fel si o ia razna, daca nu se educa omul.

    RăspundețiȘtergere
  12. TLP nu e chiar asa. Soacra mea s-a plictisit de bucataria ei in varsta de 30 de ani, cu masina de spalat, masina de spalat vase, aragaz si cuptor electric si combina frigorifica (toate de la Bauknecht). Absolut totul functiona perfect dar baba nu mai era multumita de designul bucatariei iar aparatele i se parea ca consuma prea mult.

    A dat 15 mii de Euro (da, pretul e corect) pe o bucatarie noua si pe electrocasnice de ultima generatie, tot de la Bauknecht. Ciudat, masina de spalat s-a stricat prima :D apoi a urmat frigiderul.

    Masinile mele au costat in medie 500 € nu au fost luate din supermaket la oferta, la preturi de 199,99€. Prima a fost bauknecht a doua Indesit, acum am un Whirlpool, pt care in primul an am chemat de 2 ori service-ul, de fiecare data, cei de la service mi-au spus ca "partea electronica" are probleme. Acum a iesit din garantie iar in momentul in care s-ar strica ceva la aceasta infama "parte electronica" m-ar costa reparatura mai mult decat una noua.

    In ceea ce priveste computerul, eu l-am folosit pe primul pana a murit de tot. Cand l-am dus la service s-au uitat aia la mine ca o nebuna. Vai doamna, pai asta e de muzeu, cum a functionat atata :P era practic nereparabil, placa de baza stricata, procesor antic asa ca a meritat sa-mi iau unul nou.

    Fratele meu, maniacul PC, a crezut ca mi-am cumparat cine stie ce scula high end, cand i-am zis ca m-a costat 400 € nu i-a venit sa creada "pai cum, tu din germania iti cumperi asa o rajnita dual core? ete eu am PC 6 core si placa video scumpa, etc"

    Eu, scuzati expresia ma KK pe cele 6 core, la vara ne plimbam in Italia si Franta si nu trebuie sa facem credit pentru asta :D

    Mai nou, chiar si in Germania s-a mai redus mania cu schimbatul masinii la 5 ani si a mobilei la 3 ani. Aici sunt zile speciale in care cetatenii arunca obiectele vechi, ce nu au voie sa fie aruncate la gunoiul menajer, iar primariile le ridica gratuit.

    La inceputuri, a fost un soc pt mine sa vad ce anume aruncau oamenii, canapele din piele (perfecte), televizoare, masini de spalat, mobila, computere si monitoare multe in stare de functionare sau cu mici defecte.

    Normal ca vecinii polonezi si slovaci (am vazut si masin din Letonia si Lituania) veneau de 2 ori pe an ca in supermarket, sa-si aleaga din muntii de gunoi ce era mai bun.

    De la un timp constat ca se arunca numai gunoi, au disparut obiectele in perfecta stare, si rar mai vezi ceva pt care merita un drum din Letonia. Poate in orasele mari e altfel, nu stiu.

    RăspundețiȘtergere
  13. Aaa si sa va mai dau un exemplu. Transporterul lui Hans are probleme mentale. Trei service Renault se chinuie sa gaseasca eroarea din computerul de bord, eroare care face ca masina sa para defecta, fara ca la partea mecanica sa fie gasit ceva in neregula. Daca nu l-au testat, l-au consultat, numai pe popa nu l-au chemat sa exorcizeze Masterul, pur si simplu, computerul de bord sustine ca pompa de apa nu functioneaza si ca din cauza asta motorul risca sa se supraincalzeasca si opreste toata masina :D bine ca apar atatea erori la diagnostic incat s-au speriat mecatronicii lui peste.

    E asta verde de nervi, dupa mai bine de 30 de ani ca sofer profesionist, isi doreste un transporter pur mecanic, chiar daca are 50 de ani si 1 milion de Km, prost dar rezistent, fara servo, fara clima, fara CD, fara computer, dar la care daca se strica ceva se inlocuieste piesa respectiva si nu toata masina :D

    Hei, un transporter ca asta e 50 de mii de Euro, nu-l poti schimba la fiecare 3 ani, intai trebuie sa produca banii bagati in el, apoi trebuie sa faca si ceva profit si numai dupa aia poate sa moara!

    RăspundețiȘtergere
  14. @TLP

    Economic, principiul calitatii este esential, dar in realitate, nu mai exista producatori de marfa de calitate, pentru ca au fost scosi de pe piata de concurenta.

    Putinii care mai lucreaza la standard de calitate inalta o fac pentru piata de stat... gen industria militara (si acolo nu e la maxim), industria medicala si industria de cercetare... cum e cea spatiala.

    Pe scurt: si azi se poate face o mina care sa functioneze zeci de ani, in pamant, pe orice vreme, pentru ca e piata speciala, pe cand frigiderele si masinile de spalat urmaresc principiul de produse ce trebuie inlocuite des in favoarea industriei.

    RăspundețiȘtergere
  15. ZDragomir, cum se numeste filmul de la tine de pe blog? Am tot incercat sa ma uit la el dar nu vad decat un patrat alb... Daca imi spui numele il gasesc eu in alta parte

    RăspundețiȘtergere
  16. "Pyramids of Waste" sau "The Lightbulb conspiracy"

    RăspundețiȘtergere
  17. Anca: Şi în oraşul meu natal (Bârlad) se practică asta dar o dată pe an. Scoţi la poartă/la scara blocului electronice şi electrocasnice şi vine primăria şi le ia gratuit. Se numeşte ziua reciclării.
    Aici în Cluj nu se practică aşa ceva.
    Problema e că ce aruncau oamenii erau într-adevăr veritabile relicve total nefuncţionale :).
    Românii nu se prea supun conceptelor de învechit sau de scurtă durată. La noi tot ce e de scurtă funcţionare, e de extraordinar de lungă folosinţă :). Îl reparăm până devine ireparabil :D.
    TLP: Hai nu mai spune. Am cumpărat o pereche de căşti din Republica Moldova (oraş Cahul) pe care am dat echivalentul a 4 lei româneşti (cam un euro). Apoi, am cumpărat căşti din Municipiul Galaţi pe care am dat 120 de RON (cam 30 de euro).
    Alea moldoveneşti pe care le-am cumpărat în 2006, le am şi acum şi funcţionează impecabil. Alea de la Galaţi, le-am cumpărat în 2007, în 2008 le-am înlocuit o parte din fire pentru că se întrerupseseră iar în 2010 s-au dus dracu' de tot.
    Nu e problema de preţ, în mod clar!

    RăspundețiȘtergere
  18. LOOOOL este exact reportajul pe care l-am vazut eu pe Arte : Kaufen für die Müllhalde, nemtii au mania schimbatului numelor :D

    Lucian, nu iti poti imagina frustrarea mea de romanca atunci cand am vazut ce aruncau asita. Munti (nu exagerez) de mobilier, zeci de televizoare, computere + imprimante+ monitoare, covoare, tablouri, imbracaminte si incaltaminte, pana si farfurii, lampi, perdele saltele, jucarii si jocuri :D
    Toate astea erau adunate de 2 blocuri a 6 etaje si 2 scari, in restul oraselului mai existau zeci de munti si sute de movilite. Apoi urmau 2 zile in care zeci de masini cu remorca din polonia, Ungaria etc dadeau ture stateau de paza sau la panda zi si noapte, sortau si incarcau obiectele...

    Imagini ireale :D

    RăspundețiȘtergere
  19. @Anca, coincidenta :)

    @Lucian Vâlsan, din cate stiu eu, in Cluj-Napoca se aduna reciclabilele electro-casnice un ultimul weekend din fiecare luna... si mai sunt ceva centre de adunare, daca vrei sa le duci manual (cred ca poti sa intrebi la primarie). Eu incerc sa duc la reciclat mai ales materialele ce contin substante foarte toxice, cum sunt becurile economice ... ca de televizoare si ecrane vechi am scapat deja (contin plumb), baterii si altele.

    Asta nu scuza faptul ca administratia locala e incompetenta si corupta, sa nu ma intelegi gresit. :)

    RăspundețiȘtergere
  20. @tlp : nu exista bun sau rau, chinezarie sau bun-scump. asta e o tampenie romaneasca.la noi nu exista protectie a consumatorului, legi, controale, etc; ajungand numai marfa proasta la noi.

    am fost in strainatate si hainele de supermarket sunt mai bune decat cele de firma... la [firma x] iti cer 50 eur pe o pereche de blugi. la supermarket e 5, numai ca fara suprebrandul ala misto.

    RăspundețiȘtergere
  21. Hai sa comparam hainele de la magazinele chinezesti cu orice alte haine :)

    Alea chinezarii se rup din prima zi.

    Hai sa comparam cd player Panasonic cu rebutul chinezesc Panesamig.

    Legat de haine, te uiti si cum arata, si de regula ce vad prin supermarketuri e "de purtat" nu de iesit in oras. Asa ca si aici firma are rolul ei.

    RăspundețiȘtergere
  22. Multe dintre marfurile no name vandute in discounter sunt produse de firme de renume, fara a beneficia de marca si fiind cumparate in cantitati uriase:D
    In China sunt produse majoritatea produselor de firma (ba chiar China a devenit prea scumpa si s-au mutat multi in Vietnam etc.
    Pana si anumite produse pe care scrie made in Germany sau Europe sunt montate in EU din piese produse in Orient. Shit :P
    TLP, esti sigur ca Panasonic produce in Japonia?

    http://www.japanmarkt.de/index.php/unternehmen/elektronik/panasonic-produziert-mehr-in-china/

    RăspundețiȘtergere
  23. Prin "chinezarii" ma refeream la altceva, nu la produsele de firme calumea cu "made in china" pe ele.

    In Deutschland nu aveti magazine "Hong Kong"?

    RăspundețiȘtergere
  24. Nu avem asa ceva, la noi cel mai ieftin distribuitor de imbracaminte e KIK, ei produc in China fara sa respecte toate standardele de protectie a muncii sau a varstei minime de angajare si din cauza asta produc mult si ieftin. Mama imi tot transmite din Italia ca acolo e plin de "chineji" in Germania nu am vazut un astfel de magazin, poate exista in orase mari.

    RăspundețiȘtergere