luni, 25 ianuarie 2010

Parinte rational si sarbatorile “crestine” - Craciun si Paste

Desi am fost crescuta de parinti fara aplecari spre religie, de Craciun si de Paste se intamplau tot timpul lucruri care imi placeau si in special primeam multe jucarii.
Amintindu-mi copilaria mea, dupa ce am avut propriul copil, am vrut sa ii ofer aceleasi amintiri frumoase. Practic nu imi pot imagina copilaria fara Mos Craciun asa cum nu mi-o pot imagina fara Alba-ca-Zapada sau fara derdelus iarna.
Dupa ce copilul a implinit un an am inceput sa dezvoltam propriile ritualuri de Craciun si de Paste. De Craciun impodobim bradul si il aspteptam pe Mosc Craciun cel rosu Coca-Cola si cu barba alba care intotdeauna a avut sacul plin de jucarii, iar de Paste vopsim oua multicolore si iepurasul ne aduce cadouri.
Dupa ce au trecut cativa ani am inceput sa ma intreb ce o fi in mintea copilului meu. Oare fac bine amestecand lumea reala cu o lume imaginara? Oare copilul face distinctie intre cele doua lumi? Cum vede ea informatiile primite la cursurile despre aparitia si evolutia vietii de la Muzeul de Geologie (apropos – buna treaba cursurile astea!) si informatii gen “un mos rosu cu barba aduce cadouri copiilor cuminti”.
Pana la urma am hotarat sa-mi intreb copilul. Si am pus-o sa numeasca personaje reale, ca mama. A numit corect rude si prieteni precum si pisicile din dotare. Apoi am pus-o sa numeasca personaje imaginare, ca zanele. Si a enumerat copilul fara sa clipeasca: zane, unicorni, Mos Craciun, balauri, Dumnezeu .....
Uau! Ce copil destept am!
Si asa m-am calmat – da, e perfect ok sa vina Mos Craciun. Nu e nicio confuzie in capul copilului, stie ce e real si ce imaginar, chiar daca “magia” imaginatiei oamenilor are un loc important in copilarie.

2 comentarii:

  1. Fiind crescut într-o familie unde pǎrinţii aveau treburi mai importante decât legendele biblice, pot spune cǎ Paştele şi Crǎciunul nu sunt mai deloc sǎrbǎtori religioase pt mine. Paştele (şi am avut parte de 2 - şi "unguresc" şi "românesc" - fiind din familie mixtǎ) e sǎrbǎtoare în care se vopsesc ouǎ, se mǎnâncǎ miel, se merge la stropit fete, iar Crǎciunul este sǎrbǎtoarea cadourilor, Santa or no Santa. Atâta timp cât pǎrinţii nu bat apa-n piuǎ cu Iisus, cam asta e ce reţin copii despre sǎrbǎtori. Şi cam asta e esenţial şi distractiv.

    RăspundețiȘtergere
  2. Copii pricep lesne diferentele astea dar au o apetenta aparte pentru personaje fantastice.

    RăspundețiȘtergere